Wednesday, May 18, 2011

Utusan Malaysia

"..saya bimbang isu yang dimainkan oleh UM tentang Kristian ingin menjadi agama rasmi..jika ia hanya mainan politik akan menyebabkan berlakunya permusuhan antara agama tanpa sebab yang sah..jika benar ia perlu disiasat..cara ia dilaporkan boleh mencetuskan kekacauan dlm negara..apatah lagi dgn kewujudan badan spt Perkasa dan Pembela.."
-Dr Mohd Asri Zainul Abidin
09 May at 16:49 @ Facebook


My comment to him on this was :

Entah mana salahnya. Masyarakat kita sentiasa risau dgn pergerakan org lain padahal pada diri sendiri jarang dicermin. Tak pernah hendak dilihat diri ini apa yg kurangnya? Semua salah org. Org lain maju, kita sibuk nak menghukum org lain maju. Tidak pernak hendak memajukan diri sendiri supaya lebih bagus dari masa dahulu. Sambut maal hijrah saban tahun, tapi di jiwa masih di kekang lama. Adakah ini umat yg kita bina?

Kita ada tanggungjawab masing2 sebagai fardu kifayyah untuk membetulkan keadaan, bermula dgn diri sendiri. Byk yg telah komen di sini, maka diharapkan dpt la mendidik diri, keluarga & masyarakat setempat tak mengira agama dengan informasi yg benar di sisi Islam.

Sesungguhnya, ini semua bakal dibicara kelak - kebenaran & keadilan. Kita hanya perlu takut pada Allah. Persoalannya, jika kita di jalan yg benar, kenapa takut benar dgn org lain? Rasulullah hanya seorang apabila diturunkan wahyu kepadanya. Adakah beliau takut dgn org lain? Atau beliau hanya takut pada Allah swt? Nabi Musa juga sama. Kalau takut dgn org lain (kalau betullah terjadinya apa yg dilaporkan), apa yg ditakuti sangat jika hati ini percaya pada yg benar, yang Haq?


That was the end of my comment on his Facebook.

Not sure if he had read it but I do certainly hope that people realise, if they are on the right side, what are they so afraid of other people who have different beliefs to us? I have lived in Australia and travelled to other countries. I do not feel discriminated or scared at all in those countries in which the majority of them are non-Muslim. What's wrong with our people who is the majority in the country and yet scared with this matter?

By right, even if the whole world is against you - you should be able to steadfast in your belief right? Apa mau takut?

Only a person with little or no faith in God would feel such a way... Podah!